lauantai 9. heinäkuuta 2016

Piparminttu (peppermint) eteerinen öljy


Peppermint - Piparminttu (Mentha piperita)

Piparminttu eteerinen öljy tislataan sen lehdistä ja kukkasista. Se on yksi vanhimmista ja suosituimmista rohdoista ruoansulatuksen rauhoittamiseen. Piparmintun pääainesosa on mentoli. Sen vaikutusta on tutkittu maksan toimintaan, hengityksen edistämiseen sekä keskittymiseen ja suorituskyvyn nostattamiseen.
1. Tuoksuttelemalla
 -Raikas ja viilentävä. Puhdistaa sisältä päin ja lisää intuitiivista tietoisuutta.
- Antaa tukea pelon kokemukseen (ratsastus, lentäminen jne).  
- Go to-öljy, kun vastustaa uutta asiaa tai siirtymistä uuteen suuntaan. 
- Se jäähdyttää ja rauhoittaa mielen sekä eliminoi tuntemattoman pelon. 
- Hengitä öljyä ennen ja jälkeen treenin kohottaaksesi mielialaasi ja vähentääksesi väsymystä.
- 1-2 tippaa öljyä sormelle ja sormi kitalakeen, jolloin auttaa keskittymään.
- Hengitä, kun tarvitset tarkkuutta ja varmuutta keskittymiseen.

2. Paikallisesti
- Hiero 1-3 tippaa vatsallesi helpottamaan oloa
- Hiero 1-3 tippaa kuumottaviin jalkapohjiin ja nilkkoihin.
- Hiero 1-3 tippaa laimennusöljyn kanssa kutisevaan kohtaan.
- Hiero tippa öljyä pään jomotukseen ohimoille, niskalle ja vaikka koko päähän.
- Laita pari tippaa käsiisi, hengitä sisään, hiero hartioille ja olkapäille viilentämään.
- Pahanhajuiseen hengitykseen laita tippa kielelle.

3. Sisäisesti (Piparminttu+, sillä on ravintolisä merkintä Euroopassa)
- Laita 1-3 tippaa kasviskapseliin tukemaan hyvää oloasi.
- Loistava öljy leivonnaisiin erityisesti suklaan kanssa.
- Tippa vesilasiin, antaa loistavan buustin aamuun tai urheilusuoritukseen

4. Muuta
Jyrsijöiden/muurahaisten/hämähäkkien torjuntaan laita 2-3 tippaa pumpuliin tai oviaukkoon.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti